Kunst en fotografie met kleuters

woensdag 7 juni 2017

Op de school van mijn kinderen behandelden ze de afgelopen weken het thema Kunst. Verschillende kunstenaars kwamen voorbij, zoals Vincent van Gogh, Keith Haring en Piet Mondriaan. De stad Den Haag hangt op dit moment vol met de kleuren van Piet Mondriaan en die herkennen ze nu ook.
De juf van mijn dochter vroeg of ik een gastles wilde geven over fotografie. Uiteraard wilde ik dat en wat was het ontzettend leuk om te doen!

Omdat de leerlingen al veel over schilderijen hadden geleerd, wilde ik beginnen met de verschillen tussen schilderijen en foto's.

Een foto is niet hetzelfde als een schilderij, maar toen de fotocamera werd uitgevonden, werd het wel op dezelfde manier gebruikt. Kijk bijvoorbeeld naar landschappen, stillevens en portretten.


Vroeger, toen mijn oma klein was, was het heel duur om foto's te laten maken. Laten maken, want je deed het niet zelf, maar ging naar een fotograaf. Dan moest je netjes stilzitten en kreeg je na een tijdje een zwart-wit foto.

Tegenwoordig maakt iedereen volop foto's, vooral met de telefoon. Dit is nog maar een heel kleine selectie van de foto's die ik gemaakt heb van mijn kinderen als baby.


Als je vroeger één foto of schilderij liet maken, dan moest het wel meteen goed zijn. Dus moest je van tevoren goed bedenken hoe je op de foto wilde. Wat wilde je van jezelf laten zien? Wat wilde de artiest van jou laten zien? Een fotograaf bereidt dat nog steeds goed voor en bespreekt dat met zijn of haar model.

Na deze uitleg gingen we het zelf in de praktijk brengen. We hebben met z'n allen bedacht hoe de kinderen als groep op de foto wilden en vervolgens heb ik hen zo gefotografeerd. Het zijn heel andere foto's geworden dan de standaard klassenfoto! In en om een klimboom, in een kring om de boom heen, springen als een kikker, precies zoals kleuters zijn. Mijn dochter had haar eigen compactcamera meegenomen en zo konden zij en haar klasgenoten ook zelf foto's maken.
Een mooie gelegenheid om aan kleuters te vertellen en te laten zien hoe ontzettend leuk het is om te fotograferen.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Proudly designed by | mlekoshiPlayground |