"Dan blijf je photoshoppen..."

vrijdag 11 augustus 2017

In april plaatste ik een berichtje op Facebook over mijn eerste minisessie portretfoto's. Een bekende van de persoon die ik gefotografeerd had, maakte daarbij de opmerking "Dan blijf je photoshoppen...". Bedoeld als een beetje flauwe grap, duidt het ook op een misverstand waar ik graag eens een blog over wil schrijven.
Namelijk dat met Photoshop of andere nabewerkingsprogramma's van alles op te lossen is en dat fotograferen minder belangrijk is dan nabewerken. De meeste fotografen die ik ken, zijn niet bepaald dol op eindeloos nabewerken. Dit kost namelijk heel veel tijd. Een goede fotograaf zorgt er het liefst voor dat hij of zij zo min mogelijk tijd hoeft te besteden aan nabewerking. Dat doet de fotograaf bijvoorbeeld door optimaal gebruik te maken van het licht of door je enkele aanwijzingen te geven over je houding.
Een nabewerkingsprogramma gebruik je dan alleen nog om bepaalde accenten te leggen. En ja, ook om die ene, slecht getimede, puist weg te halen ;-). Mijn vuistregel is dat ik alleen weghaal wat niet door een medische behandeling verwijderd hoeft te worden: tijdelijke plekjes wel, moedervlekken bijvoorbeeld niet.

Het is mijn ambitie om jou zo naturel en ontspannen mogelijk op de foto te zetten. Ik wil je laten zien in je eigen kracht, want dan ben je wat mij betreft op je mooist. Gun dat jezelf! En zorg op die manier voor een mooie, recente foto die je moeder bijvoorbeeld op de schouw kan zetten. Of voor een professionele foto die je kunt gebruiken om jezelf te presenteren op LinkedIn.
Op 9 september heb ik weer een nieuwe dag gereserveerd voor minisessies centraal in Den Haag. In ongeveer 20 minuten maak ik enkele portretfoto's van jou, waarbij ik rekening houd met het doel waar je het voor wilt gebruiken. Stuur me gerust een e-mail als je geïnteresseerd bent.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Proudly designed by | mlekoshiPlayground |