"House on Fire" opdracht 2 van P52

zaterdag 31 januari 2015

De tweede opdracht heeft me echt aan het nadenken gezet. En niet alleen over fotografie.
Stel je voor: je krijgt te horen dat je je huis moet verlaten, bijvoorbeeld door een bosbrand of iets ellendigs. Je krijgt 10 minuten de tijd om die spullen uit je huis te halen die je absoluut mee wilt nemen. Let op, het gaat om spullen. De personen en dieren worden sowieso gered. Neem eerst de tijd om goed na te denken over wat je niet wilt achterlaten. Stel vervolgens een kookwekker in op 10 minuten. Alles wat je binnen die 10 minuten hebt gepakt, mag je op de foto zetten.

Misschien goed om eerst te zeggen dat ik heel veel spullen op dit moment sowieso niet binnen handbereik heb. Wij zijn begin 2006 met z’n tweeën in ons fijne appartement komen wonen met de bedoeling dat we hier een jaar of 5 zouden blijven. Wij hadden niet van tevoren gedacht dat we met 2 kinderen nu nog hier zouden wonen. Nadat ik zwanger bleek te zijn van nummer 2, hebben we rigoureus opgeruimd: boeken en cd’s hebben we nu digitaal en een aantal dozen met spullen die we niet dagelijks gebruiken, staan bij m’n moeder op zolder. En nu zitten we eigenlijk toch vrij riant met z’n vieren in een stadsappartement.
Door deze opdracht ging ik dus bedenken welke spullen ik absoluut niet zou willen achterlaten. Mij is altijd ingeprent om fotoalbums mee te nemen. Inmiddels hebben we alle foto’s digitaal op de laptop, op de externe harde schijf, in de cloud en op een externe harde schijf die op een andere locatie staat. Foto’s hoef ik dus niet meer aan te denken. Wel denk ik aan sieraden die ik bijvoorbeeld van m’n oma heb gekregen en brieven. Maar eerlijkgezegd heb ik die in jaren niet meer gezien. Begrijp me niet verkeerd, ik zou die niet graag willen missen. Maar het blijven toch voorwerpen. De herinneringen aan de mensen die ze hebben gegeven, zitten vooral in mijn hoofd.

Daarom besloot ik toch voor deze foto te gaan. Als symbool voor dat ik hoe dan ook de levende mensen en dieren uit het huis zal proberen mee te nemen.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Proudly designed by | mlekoshiPlayground |